24-vorm: deel 2

Printvriendelijke versiePrintvriendelijke versie

Hieronder volgt het tweede deel van de lesvideo van Li Deyin over de 24-vorm. Het eerste deel kan je hier opnieuw bekijken

In dit deel worden de volgende drie posities besproken: Duwen en de knie borstelen, Bespeel de pipa en De aap terugduwen. In de Engelse ondertitels wordt niet alles vertaald, maar het is zeker voldoende om te kunnen volgen. Interessant is zeker de uitleg over het voetenwerk en de stappen (vanaf minuut 10). Vergelijk dit ook met de uitleg van Chen Sitan over de stappen in deel 1 over de 48-vorm (zie vanaf minuut 6 voor de boogstap, vanaf 10'50" voor de lege stap en vanaf minuut 14 over hoe je moet stappen).

Li Deyin legt het zeker goed uit maar ik heb toch een probleem met een aantal zaken die hij onvoldoende nuanceert en ook de manier waarop hij, maar vooral Su Renfeng bepaalde posities uitvoert. 

Het belangrijkste punt dat ik wil maken is dat hij niet echt aandacht besteedt aan de uitlijning van de knie bij de lege stap. Het principe dat geldt voor de boogstap, nl. dat de knie in lijn moet zijn met de voet, geldt ook voor de lege stap. Let vooral op de manier waarop Su Renfeng Duw de aap terug uitvoert. Vooral wanneer ze terugstap met haar rechterbeen (zie 3'18") staat haar rechtervoet zeer sterk open, zeker meer dan de 45 tot 60 graden waarover Li Deyin het in zijn uitleg heeft, en als gevolg daarvan valt haar knie naar binnen en is deze dus niet meer in lijn met haar voet. Structureel is dit een grote fout die kan leiden tot knieproblemen. Grote kampioenen zijn ook niet vrij van fouten... Ik merk trouwens al jaren op dat de jury bij kampioenschappen te weinig aandacht heeft voor dit soort van fouten.

Een ander probleem is dat Li Deyin geen onderscheid maakt tussen twee manieren om bij een boogstap de voet van het achterste been in de juiste hoek van 45° te krijgen. Je kan dit immers doen door de hiel achteruit te duwen of door de voet op de hiel naar binnen te draaien. De laatste methode wordt goujiao genoemd, letterlijk met de voet haken. Als taijiquan speler moet je beide technieken goed beheersen en ook weten wanneer je die moet toepassen. Zo moet je bij Het wilde paart schudt de manen los en bij Dan bian zeker goujiao gebruiken, dus de voet naar binnen draaien. Bij Duwen en de knie borstelen is het beter de hiel naar achter te duwen, net zoals bij Het mooie meisje werpt de schietspoel.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.