48-vorm: eerste sectie met Li Deyin

Printvriendelijke versiePrintvriendelijke versie

Li Deyin is een van de belangrijke personen die zowel in China als daarbuiten taijiquan populair gemaakt heeft. Hij groeide op in een familie die zeer begaan was met de ontwikkeling van Chinese krijgskunsten en zorgde in de jaren 80 en 90 voor een ruime verspreiding van de moderne gestandaardiseerde vormen. Vooral in China is Li Deyin zeer bekend. In zijn videos legt hij alles duidelijk uit en hij was bij de eersten die erin slaagde om op een consistente manier elke positie en beweging te ontleden in verschillende sub-bewegingen en posities zodat zijn videolessen echt helpen om de taiji-vormen onder de knie te krijgen. Daarnaast was Li Deyin ook een gewaardeerde coach en trainer en hij leverde heel wat kampioenen af. De bekenste van zijn leerlingen is ontgetwijfeld Chen Sitan die ondertussen uitgeweken is naar de Verenigde Staten en daar een succesvol taiji-leraar is. Een volledige biografie (in het Engels) van Li Deyin kan je hier lezen.

Li Deyin produceerde vele lesvideo's en het fragment hieronder behandelt de eerste sectie van de 48-vorm. De Engelse ondertiteling is verre van perfect, maar het laat je toe om de uitleg te volgen. 

Het zal je onmiddellijk opvallen dat de uitvoering van Su Renfeng en de uitleg van Li Deyin niet exact overeenkomt met mijn uitvoering. Wat is er verschillend en waarom? Dit is een terechte vraag die meteen naar de kern van de zaak gaat. Wanneer je zoals Li Deyin doet, probeert om maximaal de posities en bewegingen te systematiseren dan kom je op een grens uit waar je ook moet vereenvoudigen. Alle vormen van de moderne taijiquan hebben hiermee te maken. In de video verwijst Li op een zeer moment naar de verschillen tussen de vereenvoudigde taijiquan (de 24-vorm) en deze meer complexe 48-vorm, maar vergis je niet: in vergelijking met de traditionele stijlen zijn de posities en bewegingen van de 48-vorm ook vereenvoudigd. Als leraar kies ik ervoor om iets meer complexiteit van de traditionele stijlen mee te nemen naar de moderne vormen.

Er is ook een tweede reden waarom een vorm uitgevoerd door de ene meester nooit identiek kan zijn aan de manier waarop een andere meester die vorm loopt. Taijiquan leren neemt een heel leven in beslag. En neen, dit is geen overdrijving. Iedere beoefenaar tekent zijn eigen pad uit waarbij je in contact komt met verschillende leraars en met verschillende stijlen en uitvoeringen. Dit vormt je en naarmate je ouder wordt en langer taijiquan beoefent en als leraar aan meer mensen les geeft, groeien je inzichten. Je begrijpt meer en meer wat de essentie is van taijiquan en je ontdekt meer en meer raakpunten tussen de vorm en je eigen inzichten. Vanuit die ervaring ga je als beoefenaar of leraar ook je eigen accenten leggen en dit zorgt al gauw voor merkbare verschillen tussen de verschillende generaties van beoefenaars.

Ik zal een paar verschillen in deze video oplijsten:

  • Bij de opening duwt Li zijn polsen heel sterk naar beneden, wij houden de handen vlakker
  • Tussen de opening en kraanvogel is er geen enkel vermoeden van peng in de linker arm
  • Na de kraanvogel wordt er in de overgang naar dan bian op geen enkel manier aangeduid dat er ook een ji, lu en an techniek aan te pas komt
  • Bij ban lan chui is de ban niet echt een afweer van binnen naar buiten, meer een vuistslag van boven naar beneden

Kijk nog een tweede keer naar de video en zie of je de punten hierboven kan terugvinden. Nog andere verschillen gezien? Vragen? Aarzel niet om te reageren. Mailen naar sctaiji@gmail.com kan ook.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.