Spijsvertering (hewei jianpi gong) - set nr. 1

Printvriendelijke versiePrintvriendelijke versie

Inleiding

Ik noem dit voor het gemak de "spijsverterings set" maar eigenlijk staat er "Harmonie Maag Gezondheid Milt Werk" (和胃建脾功 - he2wei4jian4pi2gong1, waarbij gong1 werk betekent maar dan zoals in huiswerk, of gerealiseerd werk, met nadruk op het resultaat). De bedoeling is duidelijk: deze oefeningen zijn erop gericht de functies van maag en milt te verbeteren. Maar uiteindelijk zullen hierdoor alle functies die met de spijsvertering te maken hebben beter verlopen. Lees het volledige interview met Zhang Guangde over deze set hier.

De oefeningen van deze routine zijn helemaal niet moeilijk. De bewegingen heb je zo geleerd, maar je moet bijzonder goed letten op je ademhaling en er vooral voor zorgen dat je bij het inademen de anus intrekt door de billen op te spannen om vervolgens bij het uitademen weer te ontspannen. Op deze manier worden milt en maag aan een extra interne massage onderworpen en dit verbetert hun functies. Daarnaast moet je bij deze oefeningen de focus van je gedachten op de dantian vestigen. Dat is die zone in je onderbuik, zo'n 5 cm onder de navel.

Lijst van posities

  Naam van de positie Chinese naam Pinyin
1 Bijt op de tanden, slik je speeksel in 口齿咽津 kou3 chi3 yan4 jin1
2 Pluk de sterren en speel ermee 摘星欢逗 zhai1 xing1 huan1 dou4
3 De machtige koning licht het anker 霸王举碇 ba4 wang2 ju3 ding4
4 De grote vogel peng masseert zijn krop 大鹏轧嗉 da4 peng2 ya4 su4
5 De wachters van de buddha kneden de bal 金刚揉球 jin1 gang1 rou2 qiu2
6 Sla op het sanli punt 捶叩叁里 chui2 kou4 san1 li3
7 In de wind zwaaiend hameren 迎風摆锤 ying2 feng1 bai3 chui2
8 De witte kraanvogel spreidt zijn vleugels 白鹤凉翅 bai2 he4 liang2 chi4

Een volledige beschrijving van deze reeks oefeningen vind je op www.weiqi.nl, de website van Peer Brouwers.

Aandachtspunten

1. Bijt op de tanden, slik je speeksel in

Je moet hier op heel wat dingen tegelijk letten: drukken op de neiguan met de duim, op de tanden bijten, billen opspannen en ontspannen, tenen krullen en ook nog je speeksel inslikken

2. Pluk de sterren en speel ermee

Aandacht op de dantian richten, het lichaam goed uitrekken en flink wat spanning op de polsen zetten.

3. De machtige koning licht het anker

Een grote spreidstand is nodig om deze oefening goed uit te voeren. Je dijen moeten evenwijdig met de grond zijn. Misschien lukt dit in het begin niet zo goed, maar daar moet je naartoe werken.

4. De grote vogel peng masseert zijn krop

Deze oefening is meer dan gewoon wat op de buik wrijven, je masseert werkelijk je inwendige organen, een beetje druk, gelijkmatig maar krachtig is hierbij aangewezen.

5. De wachters van de buddha kneden de bal

Niet zomaar met de armen draaien! Hou je aandacht op de dantian, voel hoe je door je armen te draaien als het waren inwendig alles meedraait. Wanneer je het goed doet zal je deze oefening als zeer zwaar ervaren. Volhouden!

6. Sla op het zusanli punt

Probeer ritmisch en in harmonie met je ademhaling te werken. Niet te hard slaan. De stimulerende werking ontstaat ook bij normale tikken.

7. In de wind zwaaiend hameren

Opnieuw niet te hard slaan en uiteraard niet op de navel, maar er juist over. Met de rechtervuist sla je links van je navel en omgekeerd.

8. De witte kraanvogel spreidt zijn vleugels

Geen inspanning, maar ontspanning. Deze oefening reguleert alles en stimuleert je energiestroom.

 

De uitvoering van Li Fei. Deze uitvoering is niet in spiegelbeeld maar erg belangrijk is dit niet, je kan gewoon meedoen, ook al begin je dan eerst met de rechterkant. Uiteindelijke maakt het niet zoveel uit en eenmaal je de oefeningen onder de knie hebt kan je dit zo aanpassen.